Thursday, September 30, 2010

The Good & Bad, & sugestions

Kebaikan dan Keburukan menguna ICT untuk belajar

Kebaikan


  • Kelas boleh diadakan pada cuti.
  • Tidak payah menyediakan Projector atau alat-alat untuk memberi presentation.
  • Tidak ada orang yang boleh menggangu kelas - membuat bunyi bising.
  • Selesa - tak payah memakai baju sekolah
  • Lebih menyeronokkan.
Keburukan
  • Pelajar boleh "ponteng" kelas dengan memberi banyak alasan yang tidak boleh disahkan - ibu saya tidak membenarkan saya mengguna komputer, saya perlu keluar makan dengan keluarga saya.
  • Tidak akan tahu pelajar tersebut mengguna nama samaran - abang, adik, kawan mengantikan tempat pelajar tersebut.
  • Perlu ada internet yang cepat dan komputer yang berkemampuan.
  • Guru tidak boleh menghukum pelajar.
  • Banyak pengganguan - facebook, myspace, youtube.
  • Sesetengah pelajar tidak tahu menguna komputer.

Pada pendapat saya menguna ICT pada zaman sekarang kurang sesuai, kerana tidak semua murid mempunyai akses kepada komputer, atau mempunyai pengetahuan asas untuk menguna komputer. Selain itu, terdapat terlalu banyak pekara, spererti laman web Facebook, permainan video, dan lain-lain yang akan menganggu tumpuan pelajar terhadap cikgu.

No comments:

Post a Comment