ALATAN TANGAN |
- Sepana hujung terbuka
- Digunakan untuk membuka nat
- Setiap satu dipasangkan dengan dua saiz hujung yang berbeza
- sepana gelang
- Sepana boleh laras
- Digunakan untuk melonggar dan mengetatkan dat dalam pelbagai saiz
- Pelayar gabung
- Pelayar muncung tirus
- Soket
- Soket dalam
- tangkai L
- Tangkai hayun
- Tangkai pelaju
- Tangkai gear sala
- Pemutar skru
- Tolok perasa
- Perengkuh daya kilas
|
|
|
JENIS PENGIKAT |
|
- Nat segiempat
- Nat segienam
- nat Telinga
- Bol
- Stad
|
|
BAHAGIAN LUAR ENJIN |
|
Bahagian luar dan keratan dalam enjin | - Kepala silinder
- Koil
- Roda tenaga
- magnet kekal
- Takung minyak
- Palam buang minyak
- kabel voltan tinggi
- Aci pengantar kuasa
- Oleng
- Piston
- Sirip penyejuk
- Ruang pembakaran
|
|
|
BAHAGIAN DALAM ENJIN |
|
| - Kepala piston
- Gelang piston
- Badan piston
- Lengan piston
- Hujung besar
- Cemat oleng
- Cemat piston
|
Bahagian Piston |
| - Aci pengantar kuasa
- Gear
- Pengimbang
- Bering
|
Bahagian aci oleng |
| - Kebuk enjin
- Aci oleng
- Roda tenaga
|
|
| - Injap masuk
- Salur masuk
- Dinding kebuk
- Kotak oleng
- Takung minyak
- Minyak pelincir
- Oleng
- Lengan piston
- Piston
- Ruang pembakaran
- Salur ekzos
- Injap ekzos
- Palam pencucuh
|
|
Bahagian palam pencucuh.
| - Nat punca
- Penebat
- Capaian
- Elektrod bumi
- Celahan
|
Injap dan Tapet
| - Injap
- Spring
- Tapet
|
|
|
PRINSIP ENJIN EMPAT LEJANG |
Lejang Masuk | Lejang Mampatan | Lejang Kuasa | Lejang ekzos |
- Piston turun
- Bergerak dari TTA ke TTB
- Aci oleng berpusing 180
- Injap masuk buka
- Injap ekzos tutup
- Campuran udara bahan api disedut masuk
| - piston naik
- Aci oleng berpusing 360
- Injap masuk tutup
- Injap ekzos tutup
- Campuran udara bahan api dimampatkan
| - piston turun
- Aci oleng berpusing 540
- Injap masuk tutup
- Injap ekzoz tutup
- Campuran udara bahan api dibakar oleh percikan bunga api palam pencucuh
| - piston naik
- Aci oleng berpusing 720
- Injap masuk tutup
- Injap ekzos buka
- Sisa pembakaran campuran udara bahan api di tolak keluar
|
| | | |
|
|
|
SISTEM-SISTEM ENJIN |
Sistem bahan api
- Fungsi
- Membekalkan bahan api dengan nisbah campuran yang betul pada masa yang betul
- Bahagian
| - Tangki bahanapi
- Injap bahan api
- Salur bahan api
- Pembersih udara
- Kaburetar
- Salur masuk
|
|
kaburetor
| - Injap cok
- Venturi
- Skru pepura
- mangkuk pelampung
- injap pendikit
- pelaras kelajuan
|
|
Kerantan rentas kaburetor
| - Injap cok
- Venturi
- Campuran udara bahanapi
- injap pendikit
- Skru pepura
- mangkuk pelampung
- Pelampung
- Injap jarum
- muncung utama
|
|
Sistem nyalaan
- Fungsi
- Mengeluarkan percikan bunga api di dalam ruang pembakaran pada masa yang betul
- Jenis sistem nyalaan
- Sistem nyalaan magneto
- Digunakan dalam enjin kecil
- Sistem nyalaan bateri
- Digunakan dalam enjin kereta dan yang lebih besar
- Bahagian sistem nyalaan magneto
| - Magnet kekal (dalam roda tenaga)
- sesondol
- kondensor
- titik sesentuh
- kebel tegangan tinggi
- Palam pencucuh
|
|
Sistem ekzoz |
Sisten pelinciran |
Sistem penyejukan
| - Sirip penyejuk
- Roda tenaga
- perumah penghembus
|
|
|
|
|
SERVIS ENJIN |
- Menggantikan palam pencucuh
Elektrod berkeadaan baik. |
Elektrod telah haus |
Elektrod ditutupi oleh karbon |
Elektron diselaputi minyak |
- Menggantikan minyak pelincir
A = Aras Minima , B = Aras Maksima
Memeriksa aras minyak pelincir
|
berguna juga
ReplyDeleteyeah man
ReplyDelete